Na kerst in Nepal hebben we nog even gewerkt in de office maar toen was het tijd voor een mini vakantie; het laatste grotere avontuur van Anne en mij. Anne had het allemaal uitgestippeld en zo kwam de taxi ons ophalen in de middag en gingen we naar het lokale busstation. We leerde die dag dat een busstation niet helemaal het juiste woord was, de taxi stopte bij een mini van geparkeerd tussen allemaal kraampjes langs de drukke ring road. “Chitwan?” Yes! Instappen en gaan met die banaan.

Normaal gezien zouden we rond 6 a 7 uur aankomen, wat wij niet wisten was dat de enige weg naar Chitwan overdag werd afgesloten en we dus uiteindelijk om 9 uur aankwamen op het busstation in Chitwan. Vanaf hier gingen we a la tuk tuk naar het hotel, nog 30 min rijden. Het eerste avontuur was achter de rug haha. De hulpzame hoteleigenaar regelde dat we nog konden eten en de volgende ochtend gingen we op safari. In de vroege mistige ochtend begon onze expeditie met een kanotocht van een uur. We hadden 2 gidsen die ons trouw wezen op alle vogels, beestjes enz. Door de mist konden we enkel schimmen zien maar de toon was gezet. De grimmige spannende jungle wachtte op ons met al zijn wilde dieren verstopt in het hoge gras. Anne en ik hadden helaas niet de beste safari tijd gekozen, het gras was rond deze tijd hoog en de kou hield sommige beesten in rust, maar we hadden vertrouwen om genoeg te spotten.

Na een uur in de kano, houten billen en al, gingen we aan land. Nu we officieel in het nationaal park Chitwan waren, kregen we les in “wat als…” Samenvatting; beren=schreeuwen, tijger=oogcontact houden, neushoorn=vermijd z’n pad, olifant aka Ronaldo=weinig overlevingskans. Iedereen gerust gesteld? Juist: hobbelen!

Ik had er zeker zin in haha. Er was natuurlijk geen garantie om wilde beesten te spotten maar het sluipen door de jungle, het turen tussen de bomen en over het pad alsof er elk moment een tijger kon langs lopen, was voor mij al een groot heerlijk avontuur. En we hadden geluk, na nog geen 30 minuten lopen, spotte onze gidsen een neushoorn en best dichtbij ook! Wat fantastisch om zo’n beest van dichtbij te zien in het wild. Na een uitgebreide fotoshoot van deze zeldzame eenhoornige neushoorn vervolgde we onze expeditie. De natuur gek kwam in me los en samen met de gidsen was ik bezig om alles te spotten wat me maar opvoel. Heerlijk om te leren over de flora en fauna van de jungle en de fantastische vogels te zien tussen het bladerdek van de hoge heilige bomen. We zagen aapjes en een toekan, een soort papagaaien en mijn favoriete vogel van die dag: de Nepalese ijsvogel. Met zijn snelheid en zijn prachtige kleuren veren was het net een vliegende regenboog. In het begin hoorden we nog de muziek uit het dorp van een festival maar naar maten we verder het park in trokken vervaagde ook dat laatste beetje van de bewoonde wereld. Het was nu Anne en Amy die de pootafdrukken van tijgers en beren volgden in de jungle (en 2 super ervaren gidsen…). Tegen het einde van de tocht hadden we helaas geen tijger of beer gezien maar wel nig een tweede neushoorn aan de oever van de rivier. En ook nog super veel krokodillen die lagen te chillen in het zonnetje aan de rivier. We waren helemaal gelukkig met dit avontuur . Terug in het dorp, tegeniver het nationaal park, genoten we van de zonsondergang boven de jungle, heerlijk zo’n mini vakantie.

Ik wil graag delen dat in Chitwan ook veel toerisme met olifanten wordt gecombineerd. De olifanten worden slecht behandeld. Deze prachtige beesten horen in de natuur en niet in de slavernij van het toerisme. Ik ben absoluut tegenstander van de toeristische olifanten ritjes.